Friday, 12 June 2015

MONTA KILOA TEKSTIÄ YLIOPPILASKIRJOITUKSISTA

Multa on pyydelty vinkkejä, kuinka valmistautua ylioppilaskirjoituksiin. Näitähän tulvii jokapuolella internettiä, mutta toteutan mielelläni toiveita kaikesta huolimatta. Mä kuitenkaan en saavuttanut mitään huikeita tuloksia enkä ole koskaan ollut mikään kympin oppilas, joten nämä "vinkit" ovat enemmänkin mun tapoja opiskella ja kuinka mä valmistauduin, miten mulla meni jne, kuin niitä loisteliaita vinkkejä L:n tuloksiin...
Varoitan että edessä on suurinpiirtein mun koko elämäntarina. Ota hyvä asento jos haluat lukea koko tekstin :-D

7807747802_165b29fd1c_b7830592706_06c3329820_b7830590706_3a92338a80_b


Kirjoitin ensimäisen aineeni syksyllä 2014. Eli vuosi sitten alkoi mun valmistautuminen syksyn koitokseen. En tiennyt yhtään mikä olisi tarpeeksi mikä sopivasti, sillä kirjoituksista mulla ei ollut muuta tietoa tai oletusta kuin että kuolen niihin :-D. Suoraan sanottuna en olis ikinä kuvitellut että musta tulisi ylioppilas juurikin lukion "haastavuuden" vuoksi. Tähän väliin sanon kuitenkin sen, että ei lukio niin haastavaa ollut ja suoriuduin yli odotusteni! Tyytyväinen siis siihen että kolme vuotta sitten suuntasin Sepän lukioon, tielle kohti ylioppilaan titteliä.


Aine jonka kirjoitin oli Psykologia, valitsin sen koska koin sen mielenkiintoisena. Luin aika paljon netistä vinkkejä kyseisen aineen kirjoituksiin ja niiden pohjalta opiskelin ja lueskelin kesän aikana. Kesä kuitenkin halusi mennä kesänä ja lukeminen oli välillä vähän ärsyttävää ja tyhmän tuntuista. Sama fiilis oli syksyllä kun koulun ohella piti opiskella, eikä kevään mukaista lukulomaa ollut lainkaan. Tähän liittyen vinkki numero 1 : Kun tiedät kirjoittavasi syksyllä jotain, suunnittele ensimäinen jaksosi kevyeksi jotta kirjoituksiin panostaminen on mahdollista. 

Mä opiskelin Psykologian kirjat läpikotaisin mielestäni hyvin. Teoriat pyöri päässä ja kaikki esseissä tarvittavat hienot sanat alkoi painua päähän. Olin valmis. Kirjoittamaan mennessä jännitti, salissa istuminen jännitti, paperin nenän eteen saaminen jännitti. Tehtävät tuntui suht helpoilta, olin tyytyväinen. Sain pitkät esseet kirjoitettua ja lähdin salista viime syyskuussa hyvillä mielin. Mutta kuinkas kävikään? Alustavat pisteet olivat pisteen päässä M:stä, mutta kun joulukuussa tulokset tulivat sain pettyä heikkoon B:hen. Jep, näin kävi mulla.  Ilmottauduin samantien uusimaan, luulin että pystyn parantamaan.

Vinkki numero 2:  Usein jokin itselle helppo tai mielekäs asia jää opiskelematta kunnolla, koska usko itseen ja taidon osaamiseen on liian hyvä. Pätee monessa muussakin kuin opiskelussa. Esimerkkinä hauskasti, cheerleadingissä uuden stuntin oppiminen. Jos ajatuksena sitä tehdessä jatkossa on se että tämän jo osaan, tulee se tehtyä vain tekemällä, tekniikoihin keskittymättä. Jokainen toisto vaatii keskittymistä opittuihin asioihin, ajatus että "kyllä minä tämän osaan" johtaa epäonnistuneeseen stunttiin. Sori en keksiny parempaa esimerkkiä. Psykologiassa oli asioita jotka luulin osaavani täydellisesti. Kertasin ennen koeatta kaikkea muuta ja lopulta osasin huonoiten sen minkä luulin osaavani, jätin sen kunnolla kertaamatta koska se oli jo "opittua".  Älä siis jätä epähuomioon itsellesi jo tuttuja asioita, niiden kertaaminen ja jankkaaminen on yhtä tärkeää kuin uusienkin.

7921028988_715b5e913a_b

Vinkki numero 3: Valitse syksyksi itsellesi vaikein aine, jos vain kurssit sen osalta on käytynä. Tämä vinkki siksi, että jos et pääsekkään kyseistä ainetta läpi, sinulla on vielä mahdollisuus uusia se keväällä ja valmistua silti ajoissa jos tarkoitus keväällä on valmistua.

Kaduin etten toteuttanut juuri kirjoittamaani vinkkiä itse, vaikka lopulta onneksi hyvin kävi. Englanti ja matikka kuumotteli mua aivan tajuttomasti ja toivoin että olisin kirjoittanut toisen jo syksyllä läpipääsemisen pelon vuoksi. Onneksi kuitenkin molemmat keväällä menivät läpi ja lakki painui päähän, mutta sanotaanko näin että ei ollut kaukana se pettymys.


8722393237_aaa76d1df6_b8723512584_bec25aba8b_b12570852334_ff2cb3a749_o


Ihmisillä on erilaiset tavat oppia asioita, tekniikoita on monia. Ennen kirjoituksia mun kokeisiin valmistuatuminen oli lähinnä kirjojen pläräystä ja pänttäämistä, mutta yo-kirjoituksiin kokeilin jotain muuta. Tapa jonka valitsin, oli aikaa vievä, mutta koin sen toimivaksi.
Kun aloitin lukemaan, jaoin kirjat järjestykseen jossa ne opiskelen, katsoin kappalemäärät ja laskeskelin kauanko käytän yhteen kappaleeseen aikaan ja loin itselleni viikko - ja kuukausisuunnitelmat. Aloitin ensimäisestä kirjasta ja ensimäisestä kappaleesta. Tein ajatuskartan sisältäen jokaisen kappaleessa olevan tärkeän asian, kertasin sen lopuksi ja siirryin seuraavaan. Tämä toteutui jokaisen kirjan ja kappaleen kohdalla.  Lappusten ja lippusten määrä oli valtava, mutta mä opin tällä tavalla. Mun tapa oppia on tekemällä, kirjoittamalla asioita ylös piirtelemällä hahmottelemalla. Joku oppii lukemalla vain, toinen tekemällä, toinen kuuntelemalla. Onkin tärkeää viimeistään yo-kokeisiin valmistutuessa tietää mikä on se oma paras tapa oppia asia.

Vinkki numero 4:  Kokeile muutamaa tapaa opiskella ja löydä oma oikeasi ajoissa. Osta värikkäitä lappuja ja liimaile niitä kirjoihin, ympäri taloa, vessan seiniin. Kirjoita värikkäillä tusseilla muistiinpanot piirrä kuvia hahmottaaksesi. Katso videoita netistä oppiaksesi uusi asia, kuuntele kun joku muu lukee sinulle kappaletta jne. Tapoja oppia on niin paljon, kun löytää itselle parhaan on helpompi menestyä. Tämä kannattaa siis löytää ajoissa ennen kirjoituksia, jottei kirjoituksiin valmistautumis aika mene oman oppimistyylin löytämiseen.



Vinkki numero 5: Mieluisa ympäristö/tilanne opiskella.  Tässä kohtaa itselläni toimi niinkin yksinkertainen paikka kuin keittiönpöytä, jolle levitin ajatuskarttani ja pystyin olemaan leveästi. Vieressä komeili myös jääkaappi ja mikäs sen parempaa kuin mussuttaa hyvää ruokaa samalla kun opiskelee.

16354037059_f134a35efc_o


Keväällä mulla koitti sitten 5 kirjoitettavaa ainetta, kun olin päättänyt lähteä uusimaan Psykologian. Lopulta lukulomasta huolimatta mulla ei jäänyt aikaa Psykologialle ja en parantanut tulostani. Psykologiasta sain siis B:n.  Äidinkieli oli ensimäinen, englanti perästä, psykologia, matikka ja lopulta terveystieto. Viimeinen oli suosikkini ja sen huomasin opiskelussani ja tein virheen. Valitsin mieluisimman johon panostin eniten. Toki siihen syynä oli se että uskoin saavani terveystiedosta parhaimman tulokseni ja niin myös lopulta tein. Kuitenkin valitsin monena päivänä terveystiedon kirjat käteeni vaikka moni muu aine olisi tarvinnut huomiotani enemmän. Vinkki numero 6: Kirjoitukset on kerran elämässä, joten kidu ne ärsyttävätkin aineet läpi kunnialla älä toimi niinkuin minä ja paneudu vain mieleisimpään. 

En sano että tuolla olisi ollut valtava vaikutus tuloksiini, mutta pieni paniikki saapui aineiden kirjoituspäivien saapuessa kun ei ollutkaan niin valmistautunut olo joidenkin kohdalla. 


Kaikissa kirjoitettavissa aineissa on tärkeää osata kirjoittaa. Monella pisteet laskevat huonon kirjoitustaidon vuoksi. Kannattaa siis alkaa kirjoittelemaan paljon enemmän ihan vaikka vaan niitä näitä. Blogin kirjoittamisella on ollut suuri vaikutus mun kirjoitustaitoon ja asioiden ilmaisemiseen. En nyt anna vinkkiä että aloita blogi jotta selviydyt kirjoituksista, mutta tajusitte ehkä pointin :-D! 

16514292936_4435210d88_o

Mun vinkit ei oo mitään suuria, ne on aika kuultuja ja tiedettyjä mutta niitä ne on. Yksinkertaiset ja tutut vinkit on yleensä paras apu parempiin tuloksiin. Ei kannata alkaa ihmeitä kikkailemaan, toimit niinkuin itsellesi on parasta. Älä stressaa liikaa, kirjoitukset eivät kaada maailmaa ellet ajattele niin. Koesaleissa näki vanhoja mummojakin kirjoittelemassa, sä voit oikeasti myöhemminkin mennä parantamaan tuloksiasi jos siltä tuntuu :-D Nyt jälkeenpäin toivoisin etten olisi ollut niin paniikissa ennen kirjoituksiani, sillä se vain oli turhaa ja pahensi asioita. Jutelkaa niiden kanssa ketkä jo ovat kirjoittaneet, katselkaa vanhoja kokeita. Ei kirjoitukset ole pahat, tyhmä tapa vain mun mielestä mitata osaamista kun yhtenä päivänä pitäisi antaa itsestään se paras mutta näin se vain menee. 


16352620838_3445a1e58a_o


Itselläni ei jäänyt harmittamaan mikään tuloksistani, en aio uusia mitään ja lukio ja kirjoitukset vähintäänkin tämän postausken jälkeen jää unholaan :D Vaikka esimerkiksi matematiikka ja äidinkieli jäi pisteen päähän paremmasta niin hällä väliä, mä en hakenut mihinkään kouluun edes mikä vaatisi huippu tuloksia, oikeastaan mun kirjoituksilla ei ole suurta merkitystä tällä hetkellä mihinkään :-D Mulla on super hyvä fiilis siitä miten selviydyin ja tulevaisuudensuunnitelmista. Turha stressi pois ja eikun kohti haasteita, kirjoitukset on ehkä 1% elämän aikana tulevista haastavista elämän etapeista. Eikä ne ole haastavat jos vain panostaa kunnolla. 

18151067230_f477abaf70_o

Tsemppiä rakkaat tulevat ylioppilaat kirjoituksiin! Luottakaa itseenne, kirjoittakaa itsevarmasti, valmistautukaa niin hyvin kuin voitte. Kirjoitukset on kerran elämässä sun ei tarvitse kuin noin vuoden verran vetää tsemppi päälle. Se on aika pieni osa elämästä. 


Mä olisin voinut kirjoittaa jotain paremmin, mutta mä olen ylpeä itsestäni. Mä en ole L:n ylioppilas. Mä kirjoitin A:n , muutaman B:n, C:n sekä M:n. Siinä ne tuli. Ei mitään huikeita tuloksia, mutta ei se ollut odotettavissakaan. Mä oon tyytyväinen itseeni, ole säkin :)



kuvituksena toimi kuvat lukiovuosieni varrelta.

6 comments:

  1. Anonymous12/6/15 16:41

    Mä kirjotin lyhyestä matikasta laudaturin, niin sanoisin että sen suhteen on tärkeetä vaan laskea, laskea ja laskea. Myös niitä helpompia laskuja, vaikka ne tuntuis että "kyllähän mä tän jo osaan ei jaksa", koska niistä saa sitä laskurutiinia ja sit taas onnistumisen tunteita kun saa ne oikein. Jos yrittää pelkästään niitä itselle vaikeita tehtäviä (joita kyllä myös kannattaa laskea!) ja ei onnistu niissä, saattaa se vaikuttaa motivaatioon ja ajattelutapaan. Kertauskurssit on myös tosi hyödyllisiä ja niistä kannattaa ottaa kaikki irti!

    ReplyDelete
  2. Jes, tällaset postaukset tulee niin tarpeeseen kun mulla alkaa pikkuhiljaa iskeä paniikki syksyn kirjotusten lähestyessä :-D

    ReplyDelete
  3. Anonymous12/6/15 18:36

    Täytyi tulla komentoimaan vaikka en yleensä niin tee.Nimittäin mulla on vielä toi koko kirjotusrumba eessä ens vuonna ja stressaan sitä jo nyt ihan hurjasti. Kirjotan yhteensä seittämän ainetta ja nyt pitäis varmaan yrittää jo alkaa lueskella syksyllä oleviin aineisiin. Mutta kiitos näistä neuvoista täytyy kokeilla noista muutamia, jos olisi apua. Musta tuntuu kuitenkin, että suurin ongelma mun kohalla tulee olemaan motivaation puute.

    ReplyDelete
  4. Anonymous13/6/15 06:12

    Haluaisin sanoa, että itselle vaikeimmat aineet kannattaa kirjoittaa ihan viimeisenä kompensaatio pisteiden vuoksi, eikä heti syksyllä ensimmäisenä :)

    ReplyDelete
  5. Anonymous16/6/15 12:41

    aiheesta täysin poiketen, tiedätkö mistä se hilfigerin lompakko on ostettu? kun sain instagramista sellaisen käsityksen että sait sen lahjaksi:D

    ReplyDelete