Tuesday, 24 January 2012

Vihaan hammppilääkäreitä


IMG_8033IMG_8843IMG_2297IMG_4437IMG_8451IMG_8458IMG_8471IMG_8476IMG_8484IMG_8486IMG_8487IMG_8495
Jatta: Saatte nyt hieman tylsempiä kuvia, ku ei oo tullu oikee otettua mitään tän parempia. Mut voisin täs vähä toho otsikkoon liittyen kertoo huomisesta operaatiosta. Sain about puolvuotta sitte tietää et mulle on tulossa jonkunäköset raudat. Vissiinki taakse, mikä on ihan hyvä juttu että ne ei sitten näy, mutta se ei oo vielä varmaa että tuleeko eteenkin. Toivottavasti ei. Mut musta tää on vaa nii outoo ku mulle on aina sanottu et kui hyvät hampaat mul on ymym ja nyt yhtäkkii tarttenki jotkut raudat, enkä itekkää tiiä kunnolla sitä syytä? Huomenna on siis hammaslääkäri ja siellä otetaan vissiinki ne muotit ja saan tietää vähä enemmän niistä raudoista. En tiiä sit että millon ne sit lopulta tulee mut varmaa aika pian. Pelottavaa. Kertokaa hei jtn omia kokemuksia niistä, koska mulla ei oo ikinä ollu ja oon tosi herkkä ja pelkään et se sattuu ku ne laitetaa ja millasta on syödä rautojen kaa yms. Oon iha tietämätön :(

cats
Kuva googlesta
ps. postausehotuksia saa esittää! Voisin huomenna ehkä sen hammaslääkärin jälkee ku kotia tuun, ni tehä jonkun :)

52 comments:

  1. Anonymous24/1/12 18:39

    ne yleensä riippuu iha millaset raudat on tulossa, mut ittellä on ollu ja aluks ne tuntuu tosi inhottavilta, ja ne sattuu, mut syömiseen ne ei ittellä ainakaa vaikuttanu muute kun et mitää toffeeta tms. ei saa syyä :) ja ne jyväskylän hammaslääkärit on ihan mukavia, mitä itte oon siel nyt kaks vuotta käyny.

    ReplyDelete
  2. Anonymous24/1/12 18:40

    Ootko varma ettet saa sellasia yörautoja? :D mulllekkin sanottiin about 3v sitten että jonkunlaiset raudat tulee koska mulla oli kai joku ylipurentajuttu... no sitten olin tietty itekki valmistautunu just noihin tollasiin telakiskoihin mut sit tulikin vaan sellanen outo, pehmee muovimöhkäle jota pidetään öisin suusssa :DD en mee siis 100% sanoon mutta jos sulle telaketjut tulis niin luulis et ne olis tullu jo nuorempana? harva noin vanha (-96) niitä saa, yleensä sun ikäsille tulee sit just jotain yörautoja yms :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous24/1/12 18:41

    Mulla ei ainaskaan sattunu kun ne raudat laitettiin, mutta kun ne oli laitettu ni ne sattus pari päiväää aika paljon mut sit siihen tottus ja syöminen on aluks hankalaa mut siihenkin tottuu tosi nopeesti!

    ReplyDelete
  4. Anonymous24/1/12 18:42

    Mulla on ollu raudat , ja en tykänny ollenkaan! Ekoina päivinä hampaita särki ja oli vaikeaa syödä , mutta sitten särky lähti pois. Rautojen laittaminen ei kovinkaan paljoa satu, tai riippuu oikeastaan että minkälaiset otteet hammaslääkärillä on :D ! mutta en kadu ollenkaan , että mulla oli raudat , koska nykyään mulla on ihanan suora hammasrivistö! :)

    ReplyDelete
  5. mulla on ollu kitalaessa raudat! eikä rautojen laitto satu yhtään! ja kyllä niihi sit tottuu (:

    ReplyDelete
  6. mulla on ihan vaan tuossa ala hampainen takana rauta. laitto ei sattunut, se ei näy, eikä oo aiheuttanu mitään ongelmia, vaikka se on tossa useemman vuoden ollu. (:

    ReplyDelete
  7. Anonymous24/1/12 18:45

    Alkuun hammasraudat tuntuu aika paljon! suuta särkee ja syöminen sattuu mutta ajan kanssa se helpottaa. sen jälkeen niitä ei enään oikeen huomaakkaan! mulla oli kuus vuotta raudat ylhäällä, edessä ja ei ne kyl mitenkään häirinny suuresti ku oli tottunu :D kyllä sä niitten kaa pärjäät! :)

    ReplyDelete
  8. Anonymous24/1/12 18:47

    tee postaus sun lakettelu kamoist, tai huoneest tai kavereista, tai lempipaikoista tai lempipuuhistaa=)) runsaalla kuvituksella:P teil on ihana blogi=)

    ReplyDelete
  9. mulla itelläni on raudat tuollai edessä niiku tossa kuvassa ja sain ne joskus vuos sitte. ite laittaminen ei mulla sattunut yhtään, koska ne vaan liimataan? hampaaseen. mut sit parin tunnin päästä niihi alko koskee ja syöminen oli vaikeaa jonku viikon ajan :D nii ja puhuminenki oli alussa outoo, mut kyllä siihen sit tottu(:

    ReplyDelete
  10. Anonymous24/1/12 18:48

    no ittelläni on ja saan iha just pois, ne näyttää rumalt ku hymyilee, e hymyile mielelläni hampaita näyttäen.
    pitää kokoajan pestä hampait ku jää kaikki ruoka kii.
    omena ja tahmeet karkit yms. ni jää kii ja kaikkee.

    laitto ei satu, mut aina aluks ku laitetaa uus kaarilanka saattaa vähän tuntua suussa pari päivää ja aluks saattaa huuli mennä ihan rikki siitä kohtaa. mut buranaa nassuu ni kipu lähtee.

    ReplyDelete
  11. Anonymous24/1/12 18:52

    moi :) mulla oli itsellä raudat parisen vuotta sitten, laittaminen vähän tuntuu inhottavalta mutta ei juurikaan satu.. mutta kun rautoja joudutaan kiristämään välillä niin sen jälkeiset muutamat päivät on yhtä tuskaa.. Aluksi tuntuu oudolta syödä mutta siihen tottuu eikä loppujen lopuksi huomaa mitään eroa ! :)

    ReplyDelete
  12. Mulla on ollu raudat siitä 2 luokasta asti. Ekaks mulla oli semmoset yöraudat, minkä nimi oli muistaakseni joku niskaveto tai semmonen. Sen sain pois kun olin 7lk. Sit mulle laitettiin semmoset raudat mitkä oikeestaan vaan piti mun alahampaat paikallaan, et se tila mikä sinne saatiin ei häviäis. Sain sen pois ja mulle laitettiin ylös saman tapanen, mikä multa otettiin vasta pois. Mut se kuitenki vääntää niitä hampaita.
    Viime vuonna sain tietää, et toi ylähampaissa oleva juttu on vääntäny mun hampaita liikaa ja et mulle laitettais maaliskuussa tommoset raudat mitkä on tossa kuvassa. Ja mikä parasta, noita rautoja mitkä on vääntäny noita hampaita liikaa, ei otettu ees pois. En halua tommosia kiinteitä rautoja, mun kavereilla on ollu semmoset ja ne on puhunu, et niitten laiton jälkeen hampaisiin särkee niin paljon ettei voi syyä oikeen kunnolla pitkään aikaan. s:

    onesteptoheidislife.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. rautojen laittaminen ei satu YHTÄÄN. taino en tiiä et onko se kauheen hek.kohtasta, mutta ei mitä oon kuullu ni muillakaan ei oo tuntunu. raudat ei eees oo hirveet! ja se oudoin tunne ku ne otetan lähes parin vuoden yhteiselon jälkee pois, wooooooou :--D

    ReplyDelete
  14. Anonymous24/1/12 18:57

    no niitten muottien laittamiin on oksettavaa tai niinku jos ne laittaa sitä sinistä mönjää ....
    mut rautojen laittamiin ei satu ollenkaa ja ne ei satu syödes tai mitää,ellei ne paina johonki kohtaa sillee. :)

    ReplyDelete
  15. Anonymous24/1/12 18:58

    mitä nyt kuvista oon kattellu, musta sulla on oikein hyvät hampaat, eikä mitään rautoja tarttis... itelläni oli ylähampaissa raudat pari vuotta, niihin kyllä vähitellen tottu, mut se fiilis kun ne sai vihdoinkin pois.. ai että♥ no juu katellaan tuleeko sulle niitä rautoja.. :)

    ReplyDelete
  16. mullaki on ollu raudat! eessä ja takana pelkästään sen takia että yks hammas oli kasvanu keskelle kitalakea.. hyi että se muottien ottaminen on ihan kauheeta, siinä tekis mieli oksentaa ku sellasta sinistä pehmeetä mömmöö tungetaan suu täyteen! siinä pitäis vaan ajatella jotain ihan muuta.. rautojen laittaminen ei muistaakseni sattunu, aluks ne vaan kiristää aika paljon. kyllä niihin tottuu mut on se kyllä niin ihanaa kun ne saa pois!

    ReplyDelete
  17. Mulla oli ala-asteella pari vuotta just tuollaset raudat kun kuvassa. Laittaminen ei sattunut ollenkaan, mutta hampaita aristi aina vähän aikaa rautojen kiristämisen jälkeen. Niihin tottui ihan nopeasti, eikä syöminen tmv ollut hankalaa.

    Tosin mulla ainakin välillä lähti tuo rautalanka irti ja saattoi pistää ikävästi posken sisäpintaan, mutta ei mitään sen pahempaa. :)

    ReplyDelete
  18. mulle laitettiin joskus moonta vuotta sitten tonne alahampaisiin sisäpuolelle sellanen rautajuttu ja pelkäsin sitä tosi paljon mut ei se sitten loppujen lopuksi sattunut oikeestaan ollenkaan ja sitä on kiva aina kielellä hiplata :D:D pitää vaan pestä tosi tarkasti aina hampaat ja tällee mut muuten ihan samalla lailla mä ainakin pystyn elämään rautojen kaa (:

    ReplyDelete
  19. Anonymous24/1/12 19:17

    videopostaukset on aina kivoja! Tai tee joku kesäpostaus vaikka? kuvii viime kesäst yms

    ReplyDelete
  20. Anonymous24/1/12 19:17

    jos ne on yöraudat nii ei oo mitää hätää! ne menee vaa öisin suuhun :-D mut jos ne on telaketjut nii ei siinäkää mitään pahaa oo, saattaa just sopiakkin sulle! :-) ajattele positiivisesti. ei se satu, ainoastaan ekana päivänä saattaa vähän hampaita särkee joten kannattaa ottaa särkylääkettä vähän rautojen ottamisen jälkeen!!! turhaan pelkäät, tsemppiä :---)

    ReplyDelete
  21. Anonymous24/1/12 19:17

    mulla oli yli vuode raudat, alkuu tuntu oudolta syödä ja särki ekat päivät aika hitosti, mutta se kipu meni ohi buranalla eikä enää niit ees huomannu vähä aja pääst :--) oikeesti pia en enää ois ite ees muistanu että mul semmoset oli jossen ois peilist katellu :D mä en tosin koko siihe aikaan ku mul oli raudat ni hymyilly sillee et hampaat näky... asia mitä mä pelkäsin enemmä oli se ku ne muotit otettii, sii on sellane muotti mikä o täynnä jotai tahnaa ja se tungetaa sun suuhu ja meinasin kokoaika tukehtuu siihe ku se pursu yli siit muotist eikä pystyny kunnol hengittää xd mutta pointti oli siinä et kyl niihi tottuu! :)

    ReplyDelete
  22. Anonymous24/1/12 19:18

    mul oli tänää hammaslääkäri ja sain pois just tossa kuvassa olevat vekottimet... onneks :D oli hirvee totuttelu noihi sillo puoltoista vuotta takaperin :< ja yöraudoistakin on kyllä kokemusta :D

    ReplyDelete
  23. Anonymous24/1/12 19:26

    mulla on ollu tommoset, itse laitto ei sattunu, mut sit joku tunti laiton jälkeen alko hampaat särkee nii hemmetisti ja loppuilta meniki sit särkylääkettä syöden ja kipua itkien, mutta sen helpotettua ei niitä ees huomannu, eikä niihin jää mitää ruokaa kii eikä purkka eikä mikää sellane vaik ain jokapuol sanotaa:D ei mul ainka ikinä niis mitää rönsää roikkunu..sama kipu oli ku ne otettii pois ni sai sen illan syödä särkylääkettä ja porata kipua :D

    ReplyDelete
  24. No ei raudat niin kauheet oo! :-) Mulla oli ne 5 kuukautta ja vielä edessä. Eka viikko oli aika tuskaa, koska hampaat oli ihan sairaan kipeet, mut sen jälkeen ei ollu minkäänlaista kipua :-D Paitsi silloin ku niitä kiristettiin niin samana päivänä tuntui et hampaitakin vähä kiristi, mut eipä pahemmin muuta. Ite se rautojen laitto ei tuntunu missään, joten älä pelkää sitä :-D Enemmän se rautojen pois otto sattui, koska ku hampaista poistettiin se liima hiomala niin vähä aina vihlas, mut ei sekään paljoo ottanu kipeetä :-D Ainaki mulla tuli tosi suorat hampaat (vaikka ne ei oikeestaan ikinä ollukkaan vinot) ja oon enemmän ku tyytyväinen!
    Haha, sori tästä pitkästä tekstistä.. Mutta ainaki sait toivottavasti tarvittavaa tietoa :-P

    ReplyDelete
  25. mulla ei oo ollu rautoja. mut se kun otetaan ne muotit on hirveetä. toki riippuu iha ihmisestä mut ittellä tosi helposti tulee oksennus refleksi.
    ihan suoraan voin sanoa että mä itkin siinä kun niitä otettiin.
    mutta siis ei se sattunut.

    ReplyDelete
  26. Anonymous24/1/12 19:27

    päivä kuvina postaus tai sit 5 tärkeintä asiaa postaus! (:

    ReplyDelete
  27. mul ei oo ollu rautoja koskaa mut otettii jonku takii ne muotit ja kivasti yökkäsin sitte D:...mut kyl sä pärjäilet siel hampilääkäris!!:)

    ReplyDelete
  28. Mulla itselläni ei ole ollut tossa edessä rautoja, mutta muualla suussa kyllä. Ne itse rautojen laitto ei sattunu, mut kyllä se kieltämättä vähän ikävältä tuntuu ku jotain joku suussa läpertää :s Sitku raudat on saatu suuhun, ni silloin tunsin kipua, ku ne alko suoristelee niitä hampaita. Mutta ei sitäkää kauaa kestäny ja niihin kyllä tottuu! :)

    ReplyDelete
  29. hei mil lataatte kuvat blogii! :)

    ReplyDelete
  30. Anonymous24/1/12 19:34

    kiva postaus! mulla on ollu just tuommoset rauat niinku tuossa viimesessä kuvassa, ja vihasin niitä, ku ne näky aina ja tuntu inhottavilta, mutta toisaalta ei ne enään sit vähän ajan päästä tunnu. ja mullaki oli aivan suorat hampaat, alhaalta ja ylhäältä, ja monella kaverilla oli paljon vinommat ja niille ei laitettu/laiteta! se ei satu yhtään ku ne laitetaan,ja kun ne otetaan pois. pari päivää hampaat on tosi kipeet (siis ainaki ku laitetaan noi rauat mitkä tos kuvas) ja ei voi syyä mtn kovaa, mut se kipu häviää itekseen. :)

    ReplyDelete
  31. Anonymous24/1/12 19:34

    se on ainaki ihan sairaan ällöö ku se muotti tehää ;oo sitä tungetaa suu täytee sillee et ei voi oikee nielasta ja oksettaa:((( mut kyl sä pärjäät!!

    ReplyDelete
  32. Anonymous24/1/12 19:35

    jos sulla on mahollisuus saada raudat nii kannattaa ottaa!! mulle alotettii oikomishoito jo ku mä olin 6 v, joten en muista paljoonkaa. mut siis, syömiseen tottuu aika nopeesti ja siihen et on aina joku vähä tiellä, sit ku ne otetaa pois ni tuntuu hassulta :-D mulla on ollu ''hiirenloukku'' kitalaessa ja sit tuli telaketjut ylös. olihan se välillä kidutusta, koska mulla oli kauheet päänsäryt kun raudat laitettiin. toine mikä tuli, kun rauhat laitettiin, on s-vika.. (espanjalainen ässä) monet on kehunu sitä persoonalliseks ja ne ei vois kuvitellakaa et mulla ei olis sitä! joten, kannattaa ottaa ne nyt, ettei sit 25 vuotiaana sanota et joo, jos oisit laitta rauhat nuorempana, sulla ei olis risti, ylä-purentaa ynm. saat tosi nätin hymyn sen jälkeen! :-)
    kiva romaani, mut toivottavasti ois hyötyä! :-)

    ReplyDelete
  33. Mulla on ollu raudat takana ylähampaissa, ja noo laitto kiristi aika paljon mut ei se sillee hirveesti sattunu mua. :) Pahinta tossa jutussa oli muottien otto, yökkäytti hullusti :s

    ReplyDelete
  34. MULLA ON OLLU RAUDAT JA ON TÄLLÄ HETKELLÄ! Joten mullon täs joku 6 vuotta yhteensä ollu erilaisia rautoja suussa.. :---D ÖÖ joo niin siitä vaan, että ei mulla laittaminen oo sattunu ja nyt en enää ees pelkää käydä missää hammaslääkärissä kun oon tottunu. Ku sulle laitetaan raudat niin se itse laittaminen ei niinkään satu mutta sen jälkee voit tuntee pientä kiristystä ja vetoo hampaissa. Mutta sitä ei välttämättä oo ja se voi joskus olla aika pahaaki kipua mut iha särkylääkkeillä hoidettavaa, et niitä suuhun vaa jos sattuu(--: Mulla on ollu just noi telaketjut mitä tossa kuvassa on. Ne mulla oli alhaalla ja ylhäällä nii ne oli 2 vuotta vaikka sanottiin et ois vuoden.. että ne saattaa lupailla vähä vääryyksiä niistä rautojen käyttöajoista.. Ja sit tosiaan noiden jälkeen sain semmoset jotka otetaan irti syömisen ajaks. Niitä piti si vuos pitää yötäpäivää ja nyt enää öisin. Mut joo raudat on vitun ärsyttäviä ku kaikki ruoka tarttuu ja<3 No ei kyllä kaikkiin mutta nii.. Mut on se sen arvosta, ei tuu enää mitää kipuja hampaide asennon takia ja näyttää paljo hienommilta (--: MUT LOPPUJELOPUKS RAUDAT ON POSITIIVINEN ASIA JOTEN EI HUOLTA!(:

    JA VIÄ JOS HALUUT NÄHDÄ MITÄ RAUDAT ON MUN HAMPAILLE TEHNY NII KÄY IHMEESSÄ KATTOON MUN BLOGISTA NII JOSSAI KUVASSA SAATTAA NÄKYÄ(----:
    http://itsmydancefloor.blogspot.com/

    ReplyDelete
  35. vitsit että teillä on kiva blogi lukijana ollaan ja pysytään! :) mulla oli ehkä noin 3 vuotta raudat suussa ja niitten laittaminen ei silleensä sattunu että vaan vähän kiristi ja sitten aluks syöminen sattuu mutta ei paljoo mutta suosittelen syömään jotain puuroja ja kaikkee pehmeetä ruuaks :)

    ReplyDelete
  36. Moi :) Tää ei oikeen auta mitenkään sun rautakysymyksiin mut mulla oli raudat jossain takana kerran mut koska olin pienempi sillon, ja inhosin niiden laittoo ja niiden kanssa olemista niin paljon, nii ne otettiin pois seuraavana päivänä. Mä en pystyny syömää, enkä juomaa mitää ja kaikki oli tuskaa ne päivät. Tiiän et oisin tottunu niihin ja osannu syödä ja sellasta mut olin itsepäine lapsi. Hehs. Ja aika luuseri. Nyt oon tyytyväinen mun hampaisiin vaik ne onki vähä vinossa. :)Mut niin, veikkaan et ne raudat ei esim tulee olee sulla kauan ku sun hampaat kuitenki on aika suorat. Mulla on jotai kavereita, joilla on ollu raudat joku 4 vuotta. :) Tsemii!

    ReplyDelete
  37. margareta24/1/12 19:55

    Hampaiden asento voi muuttua ihan tosi yhtäkkiä, siks sulleki varmaan tarttee laittaa raudat, vaikka sullon aina olluki hyvät hampaat.ü Mulla nimittäin kävi niin. Rautojen laittaminen ei satu tippaakaan, ne vaan painetaan kiinni sellaseen liimalönttiin siis jos ne on ton tapaset ku kuvassa. Ja syöminen on aluks luvalla sanoen haastavaa, mutta kyllä siihen tosi pian tottuu! tsempit!ü

    ReplyDelete
  38. Anonymous24/1/12 20:20

    Oon -95 ja sain viime vuonna raudat, siis sellaset mitkä suoristaa hampait ja purentaa. Aluks oli tosi vaikeaa syyä ja oli aluks TOSI kipeet hampaat ja suu, mut siihe tottu eikä oo ollenkaa sit kipeet loppujen lopuks:) eli se kipu loppu jotain parin pv päästä jaaaa totaaaa koht mul on ollu vuoden nää, ja aivan suorat hampaat :) mut vissii kesällä tai syksyllä saan vasta pois? .. vähän vituttaaa joo, mut eihän sille voi mitää.. mut en ikinä kehtaa hymyillä suu auki :( aina vaa hymyilen sillee "hehehhh..." tai sit nauran käsi suun edes..

    ReplyDelete
  39. Aivan ihana tää teän blogi, pakko sanoa heti alkuun! Mulla itellä oli raudat ala-asteella jotain pari vuotta. Niitten laitto ei sattunut yhtään, mutta hammaslääkäri aikoja oli usein (yleensä kuukauden välein) ja sielä aina vähän kirennettiin niitä ja sen jälkeen oli pari päivää hampaat niin arkana ettei voinut syödä mitään kovaa.. Ja tuota, itse ainakin söin ihan tavallisesti toffeeta,suklaata ja kovia karkkeja.. Ainiin, tosiaan mulla on vieläkin takimmaisissa ylähampaissa sitä liimatöhnää, koska hammaslääkärissä sitä ei näköjään saatu kokonaan pois ja ne sanoivat että se kuluu ajan mukaan, mutta eipä vaan ole kulunut! Onnea sulle :)

    http://iina-alackofcolor.blogspot.com/

    ReplyDelete
  40. Anonymous24/1/12 20:24

    Mulla on ihan edessä, ja jos hammaslääkäri osaa hommansa ei se satu:) alussa ne tuntuu tosi oudoille, mut niihinki tottuu :)Vaikka sulla ois hyvät ja suht suorat hampaat, voit sada ne huonon purennantakia,et jos sitä ei hoideta sit vanhempana sul tulee siit ongelmii. just kauheet päänsäryt ja muuta :)ihan helppoo on syödä, ei se oikeen vaikuta siihen ja ite oon syöny purkkaa ja toffeeta ja kaikkea, vaikkei niitä kauheesti suositellakaan.Aluks ne on aika arat etkä voi oikee mitää pureskeltavaa syyä ilman et sattuis :)

    ReplyDelete
  41. Mulla on ollu ylhäällä ne kitalaki raudat :D se muotin otto oli ÄGLÖÄÄÄ! :p meinasin laatata sen hammaslääkärin päälle :/ Mutta ei sit sattunu hirveest se rautojen laitto:) varotan sua jo nyt että se muottien otto on kauein osio -.-

    ReplyDelete
  42. Ittelläni oli ylhääl koko hammasrivistös. Ei se mitenkään kovin ihmeellist ollu :) ja sain ne pois 9kk:n pääst ku käytiin yksityisel laittamas:----D

    ReplyDelete
  43. Anonymous24/1/12 21:03

    mulla oli reilu kaks vuotta raudat yläällä ja alaalla ja iha hyvin selvisin :-) se laittaminen oli vaan aika inhottavaa ): ja ekat viikot oli hampaat ihan hiton kipeet mut sit niihin tottu tosi nopee eikä ne kauheemmi ees häirinny :D vähä aikaa sitte sain ne pois ja nyt on suorat hampaat, eli kyl raudoist hyötyy on! riippuu tietty millaset sulle tulee mut älä huoli :-)

    ReplyDelete
  44. Anonymous25/1/12 08:10

    hei! ootko tilannu ton HM season favourites kuvaston jostai esim sielt nettisivuilta, vai tuliko se teille postissa?:)

    ReplyDelete
  45. Kiitos kaikille kommenteista! Alko kyl hitusen pelottaa xd mut kyl mä pärjäääääään :)

    ooona- me ladataan kuvat flickrilin kautta! :)

    ano- ei olla tilattu se vaa tuli :)

    ReplyDelete
  46. Anonymous25/1/12 16:23

    no mulla itellä oli raudat 2 vuotta ja niihin tottu iha heti, tai ainaki mä. mutta syöminen ekana päivänä oli aika vaikeeta. rautojen laitto ei sattunu yhtään. sit ku ne otettiin pois oli jotenki orpo/tyhjä olo ja hampaat tuntu toooosi isoilta :D mä pelkäsin eniten sitä ku otettiin raudat pois, että jääkö hampaisiin mitään jälkiä. ooon tyytyväinen että mulle laitettiin ne raudat, koska ennen mulla oli aika vinot hampaat. rautojen avulla oon oppinu huolehtimaan mun hampaista ja oon siihenki tosi tyytyväinen. enemmän raudoista oli minulle hyötyä, entä kuin haittaa. (: ( mutta minulla oli etuhampaissa ne raudat, eli näkyvillä, enkä pelännyt nauraa sillain et hampaat näkyy)

    ReplyDelete
  47. Anonymous25/1/12 16:58

    Mulla on tälläkin hetkellä raudat, sain ne vuosi sitten. Aluks muaki pelotti ku sain kuulla, että mulle tulee raudat. Mutta nyt näihin on jo tottunut. (: Viime tammikuussa ku mulle laitettiin nää, nii kyl aluks pelotti et sattuuks se laittamine. Mut onneks se ei sattunu, paitsi kyl ne aluks vähä kiristi ja oli outoo syödä. Pelkään ite ihan sairaasti hammaslääkäriä,, pakko myöntää :Dd Jos vaan peset usein sun hampaat, ni rautojen kans ei oo mitää hätää (: Välillä ku niitä kiristetää ni se sattuu, mut se menee buranal ohi nopeesti ! =) mä saan nä nyt huhtikuussa pois (: ps. olet jatta niiin kaunis<3 (:

    ReplyDelete
  48. Anonymous25/1/12 22:56

    Ite sain tommoset pysyvät "junaraiteet" joskus 2010 ja sain ne 2011 syksyllä pois. Itteeni pelotti ihan kauheesti, koska en oo koskaan kauheemmin tykänny hammaslääkärissä käymisestä. Kuitenki ku ne laitettiin niin ei ollu mitään pelkäämisen aihetta. Laittaminen ei sattunu, vaikka ne kiristelikin niitä metalli/rauta/mitälie juttuja, mutta omasta mielestä kesti kyllä ihan älyttömän kauan (jotain 1-2tuntia). Pari päivää hampaita kiristi ja oli hiema outo syyä ja kokoajan noi rautapalikat tuli eteen jotenki, kuitenki niihin tottu ja syöminen oli helppoo yms. Monet sanoo, että toffeen ja purkan syömistä pitäis vähentää, mutta ite ainakin söin, eikä mitään ihmeempiä tapahtunu...ei ne raudat mitenkää erityisemmi elämää muuta :)

    ReplyDelete
  49. joos tekisit postauksii kavereista, lempivaatteista, -kampauksista, mitä teet yleensä koulun jälkee...

    ReplyDelete
  50. Mulla itelläni on ollu jonkinäköset raudat aina suussa viimiset 6 vuotta! Siihen tottuu, eikä niitä tunne enää tai mitää, mutta ainaku niitä kiristää nii hampaita voi vähän särkee, tai ainaki mua särkee. Se kyllä on aika henkilökohtasta että särkeekö vai eikö, ja riippuu kuinka paljon kiristää. Kyllä sä selviit, ei se oo kamalaa! :D

    ReplyDelete
  51. Noissa yllä olevissa kommenteissa on varmaa kerrottu samoi asioit mitä nyt aattelin kertoo, mut kerron ny silti haha :D
    Siis sain raudat ylös ja alas syksyllä 2010 ja jänitti kyllä kovinki paljon! se laittaminen ei sattunu mut sen jälkee nii mulla sattui syödä ainaki jotai viikon. ekat 2 viikkoo tungin hullun lailla semmosta vahaa niiden terävien rautaosien päälle ku tuntui et ne raastaa suun sisääpäi iha rikki, mut jonku ajan päästä niitä ei enää ees tuntenu. ekat kiristämiset ei sattunu, mutta sitte ne rupes sattumaa ku laitettii semmoset vahvemmat kaaret. söin iha normaalisti purkkaa ja toffeetaki, vaikka ne kaaret mitä ny pari kertaa lähti irti sen takia :D suun kiinni pitäminen tuotti aikamoisia ongelmia ja tuntuu et huulet venyi aika paljo ku ne raudat oli nii ylimääräset. ja sitte sain se pois syksyllä 2011 ja sinne hampaiden taakse tuli sit se semmonen kaari joka aluks tuntui häiritsevältä mut nyt sitäkää ei enää edes huomaa. oli se ihana tunne ku sai hymyillä ja nyt ainaki tietää että on yritettä oikoo ne hampaat :D

    ReplyDelete
  52. mulla on tällä hetkellä raudat ja muaki ekaks pelotti et ne sattuu ku laitetaa mut ei se sattunu , parin päivän pääst hampaat oli vähäarat mut kyl siihen tottuuu :) ja tottai kai sit ku ne saa pois ni on vaa tyytyväine ku otti raudat :) ite ainaki oon tyytyväinen jo nyt et otin

    ReplyDelete